Wintercouscous

03.11.12

Wintercouscous, herfstcouscous, wat maakt het uit. Als het maar lekkere couscous is. Dit vegetarische gerecht komt uit het kookboek Plenty van Yotam Ottolenghi. Het is een gerecht met warme zoete smaken dankzij de kaneel, anijs, zoete groenten en abrikozen. De chilivlokken, harissa en ingemaakte citroen zorgen ervoor dat het gerecht toch hartig genoeg is.

Harissa en ingemaakte citroenschil kun je kopen bij Turkse/Marokkaanse winkels. Bij Le Souk in Groningen verkopen ze geen ingemaakte citroenschil, maar wel hele ingemaakte citroenen. Die kun je ook prima gebruiken.

Pastinaak, pompoen en wortelen zijn goed verkrijgbaar bij de (biologische) groentekraam.

Ingrediënten:
| bereidingstijd 20 minuten + 1 uur in de oven |4 of meer personen |
• 2 middelgrote wortelen • 2 middelgrote pastinaken • 300 g pompoen
• 8 sjalotten, gepeld • 2 kaneelstokjes • 4 anijssterren • 3 laurierblaadjes
• 4 el olijfolie • 1/2 tl gemberpoeder • 1/4 tl geelwortelpoeder (kurkuma)
• 1/4 tl pittige paprikapoeder • 1/4 tl chilivlokken • 75 g abrikozen, grofgehakt • 200 g kikkererwten • 170 g couscous • 20 g boter • 25 g harissapasta
• 25 g ingemaakte citroen(schil), fijngehakt • korianderblad • zout

Bereiding:

Schil de wortelen, pastinaken en pompoen en snijd in stukjes van 2 cm. Verhit de oven voor op 190°C. Doe de wortel, pastinaak en sjalotten in een ruime ovenschaal. Voeg de kaneelstokjes, anijssterren, laurier, olijfolie, 3/4 tl zout, gember, geelwortel, paprikapoeder en chilivlokken toe. Meng alles door elkaar. Rooster de groenten 15 minuten in de oven.

Schep de pompoenblokjes door de groenten in de ovenschaal en rooster alles nog 35 minuten. De groenten zouden nu beetgaar moeten zijn. Voeg de grofgehakte abrikozen, kikkererwten en 3,5 dl water toe. Zet de schaal nog 10 minuten in de oven.

Maak de couscous volgens de aanwijzing op de verpakking. Roer klontjes boter met een vork door de couscous als de couscous gaar is. Proef de groenten en bedenk hoeveel harissa je nog door de groenten wilt roeren. Breng de groenten op smaak met de harissa, ingemaakte citroen en eventueel nog wat zout. Bestrooi met koriander en serveer met de couscous.

Gebaseerd op een recept uit Plenty van Ottolenghi

Reacties

  1. Lekker vegetarisch recept!

  2. Hoi maaike, wat een heerlijk vitaminerijk recept! We hebben het vandaag op onze Facebookite geplaatst. https://www.facebook.com/gardenofliferaw

Laat een reactie achter